Slim leden werven? Leer eerst jouw potentiële koorlid beter kennen

Gepubliceerd op 3 maart 2023 om 10:23

Slim leden werven? Leer eerst jouw potentiële koorlid beter kennen

Ze zijn heel verschillend, maar toch vullen ze elkaar aan. ‘Een gouden duo’, zegt men weleens over ze. Waar de een uit de IT en een bestuurlijke omgeving komt en de ander uit de bancaire wereld met ervaring in verandermanagement, vonden ze elkaar na hun pensioen in de korenwereld.

 

Nico de Voogt (voorzitter van koor Chordanova uit Oosterhout) en Mat Teuwen (bestuurslid van koor Con Amore uit Baexem) verzorgen sinds twee jaar bij KBZON de cursus ‘Samen slim deelnemers werven’. Wie bij Mat en Nico een cursus volgt, heeft na afloop een gedegen plan van aanpak. Nico: ”Een eerste opzet van een doorlopend proces waar je echt verder mee kunt.”

 

(foto: Nico en Mat in actie tijdens een workshop voor KBZON)

De theorie deden ze op bij LKCA (Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst), daarna gingen ze met koren aan de slag. Met hun pionierende geest namen ze ook andere verenigingen in de cultuursector mee in de wereld van het ledenwerven. Een grote wens, want veel verenigingen zijn naarstig op zoek naar nieuwe leden.

Nico: “Hoe maak je mensen nieuwsgierig naar wat jij doet als koor? Een basisbeginsel om leden te werven, is dat je onderzoekt wat jouw potentiële leden willen en waar ze behoefte aan hebben. Waarom zijn ze nog geen lid? Welke drempels liggen er om dat wel te worden? Je stelt dus niet jezelf, maar de ander centraal in jouw vraag.”

Mat: “We nemen de deelnemers mee in hoe je vanuit die aanpak stappen kunt maken. We leren ze de doelgroep te benoemen en de behoeftes van hun potentiële leden herkennen. Hoe kunnen we voor hen de drempel naar een koor lager maken? Belangrijk om daarbij te weten is dat elke levensfase weer andere behoeftes met zich meebrengt. Iemand met een gezin kan bijvoorbeeld op hele ander tijden dan iemand die al met pensioen is. Mensen die van popmuziek houden, weten misschien niet dat een koor in de omgeving hier veel mee doet.”

 

Waarom in een koor zingen?

Waarom zou je dus gaan zingen in dat ene specifieke koor? Hoe mensen bij je komen, is enorm verschillend.

Nico: “Ik zing al 33 jaar in een koor. Dat was ik destijds helemaal niet actief van plan. Zingen was niet iets voor mij, dacht ik. Maar mijn buurman nam me een keer mee. Ik ging mee en was wel benieuwd. Toen ging ik nog een keer mee en daarna bleef ik hangen. Door de jaren heen kreeg ik er steeds meer lol in, de complimentjes die ik kreeg, hielpen daar ook bij. Behalve zingen, is het een prachtige manier om elkaar beter te leren kennen. We ontdekten allemaal nieuwe verhalen en mensen uit de buurt. Inmiddels ben ik gepensioneerden zing nog steeds. Soms hangt het van toevalligheden af of je bij een koor komt en soms maak je een bewuste keuze.”

Mat: “Ik ben met prepensioen en woon in Limburg. Oorspronkelijk kom ik uit de bancaire wereld waar ik reorganisatietrajecten begeleidde. Toen zong ik nooit. Pas op veel latere leeftijd maakte ik de stap naar een koor. Net als Nico zit ik nu ook in het bestuur van dat koor. De plek waar ledenwerven een van de belangrijkste onderwerpen is. Wie is onze doelgroep? Wat moeten we bieden? Waar moeten we als koor aan werken? Allemaal vragen waar menig bestuur mee rondloopt en die in de cursus aan bod komen.”

 

Slim ledenwerven

Maar hoe kun je leden nu op een slimme manier werven? Waar moet je mensen zoeken? En welke middelen gebruik je daarvoor? Is een flyer genoeg, of moeten we als koor meer uit de kast halen?

Mat: “In de cursus gaan we eerst bepalen wie we zoeken en wisselen we de ervaringen met elkaar uit. Daarna gaan we met elkaar brainstormen. Van daaruit werken we door naar een prototype: een bruikbaar plan waar een koor verder mee kan. Waarom zouden mensen lid willen worden van dit koor? Welke doelgroepen passen daarbij? En welke drempels komen zij tegen voordat ze lid kunnen worden? Ben je zichtbaar genoeg? Heb je de juiste middelen gebruikt en kanalen?”

Nico: “We merken dat ideeën vooral komen aanwaaien, maar dat werkt zelden effectief. Met een structurele aanpak die niet uitgaat van de behoeftes van het koor, maar juist vertrekt vanuit nieuwe of potentiële leden, kom je als koor veel meer te weten. In de cursus brengen we die behoeftes samen in kaart. Daarop maken we samen een profiel van de leden die ze willen werven. En tenslotte maken we een actieplan waar je gericht mee kunt gaan leden werven. Dit plan helpt ook om de mensen binnen het koor mee te nemen in wat je doet. Zo weet iedereen waar het koor aan werkt en kan daarbij helpen.”

Mat: “We willen de deelnemers het gevoel geven dat ze er niet alleen voor staan en dat ze ook niet het wiel opnieuw hoeven uit te vinden. In de marketing zijn dit voor de hand liggende stappen, maar de koorwereld nog niet. Vanuit onze commerciële achtergrond kunnen we iets toevoegen.”

Nico: “Een koor is altijd een groep mensen die met elkaar verbinding zoeken. Elk koor is uniek. Wanneer je als koor naar buiten treedt, weten potentiële deelnemers ook bij welk koor ze eventueel passen. Welke muziekstijl spreekt ze aan? Hoe is de samenstelling? Kan ik die dagen repeteren? Er zijn zoveel factoren waarop mensen hun keuze baseren.”

 

Een gouden greep

De cursus is een groot succes, ook voor Mat en Nico. Die hebben de smaak de pakken.

Mat: “We voelen ons geroepen om onze kennis uit te dragen, want daarmee kunnen we koren echt helpen in deze roerige tijden. We hebben met elkaar nog zoveel kennis te delen. Nico en ik gaan nog wel even door samen.”

Nico: “Dat wij elkaar zo hebben ontmoet, is een gouden greep geweest. Wij waarderen wat de ander biedt en vullen elkaar voortdurend aan. Ook wij leren nog elke dag, juist ook van de deelnemers. We zouden het mooi vinden als er meer coaches verspreid over het land aan de slag gaan. Ik denk vaak: maak het professioneler en creëer er een verdienmodel op, maar dat laten we graag aan anderen over.”

 

Aanmelden?

Wil je ook samen met Mat en Nico een slim en effectief ledenwervingsplan maken? Schrijf je dan nu in voor de cursus ‘Samen slim deelnemers werven’.