Nee, jouw koor trekt volle zalen!

Drie inspiratiesessies over communicatie en (sociale) media voor koren

De titel hierboven kun je op verschillende manieren opvatten. Het meest voor de hand liggend is: ‘Nee, jouw koor trekt volle zalen…!’. Zo voelt het misschien ook voor jullie soms. In deze tijd is het namelijk niet voor elke vereniging vanzelfsprekend dat alles voor de wind gaat. Veel koren hebben moeite om nieuwe leden of publiek te werven, en vaak is er ook minder geld beschikbaar. Dat wil echter niet zeggen dat je als koor maar de handdoek in de ring moet gooien…! Met deze cursus willen we de klemtoon verleggen naar ‘Nee, jouw koor trekt volle zalen!’. Er zijn namelijk manieren om de verbinding met je publiek te versterken, om nieuwe zangers te interesseren en je subsidiënten te overtuigen.

In dit drieluik leer je hoe je het verhaal van je koor zo effectief mogelijk kunt vertellen, vormgeven en delen. We hebben helaas geen pasklaar antwoord, maar bieden je wel creatieve handvatten en praktische tips waar je meteen mee aan de slag kunt. De reeks bestaat uit drie workshops die inhoudelijk op elkaar aansluiten. We adviseren je om de complete cursus te volgen, maar deelname aan afzonderlijke workshops is eventueel ook mogelijk.

1..Wat is je ware verhaal?
Stap één is: naar binnen kijken. Wie ben je eigenlijk als koor? En dat gaat niet alleen over het soort muziek dat je zingt… Hoe ben je als koor gekomen waar je nu staat? Wat zijn je doelen? Welke middelen of instanties kunnen je helpen om je doelen te bereiken? En wat zijn zaken die wellicht roet in het eten kunnen gooien?

Een antwoord op deze vragen vinden we door een creatieve oefening: aan de hand van een vergelijking met de personages uit het sprookje Roodkapje (https://deroodkapjeexperience.nl) schrijven we het verhaal van jouw koor. Daarnaast is er uiteraard ruimte om samen in gesprek te gaan, elkaar te bevragen, en van elkaar te leren.

2. Hoe maak je je verhaal zichtbaar?
Als je verhaal eenmaal staat, is het zaak om dat zo goed mogelijk te verpakken. Natuurlijk door de juiste woorden te gebruiken, maar beelden zeggen soms veel meer dan woorden… Wat vertel je wel, en wat juist beter niet? Welke beelden passen bij je boodschap en spreken je publiek aan? Welke tools kun je gebruiken om zelf visuals te maken of eenvoudige video’s in elkaar te zetten?

In deze bijeenkomst krijg je tips aangereikt en leer je ook door te kijken naar elkaar. We vragen je dan ook om folders of aankondigingen van eerdere concerten en projecten mee te nemen naar deze bijeenkomst.

3. Waar laat je je verhaal zien?
Je verhaal staat, je hebt een mooie vormgeving, en dan…? Hoe bereik je uiteindelijk je doelgroep? En waar zit die doelgroep eigenlijk? Kies je voor posters en flyers, of ben je actief op social media? Welke platforms zijn er zoal, en wat zijn de verschillen? Hoe zorg je voor content? Hoe hou je je website en social mediakanalen relevant?

Ook bij deze bijeenkomst is het fijn als je wat eigen voorbeelden kunt laten zien. Zo neem je niet alleen onze tips mee naar huis, maar leer je ook van de best practices van andere koren.

Praktische informatie

De (live) workshops zijn steeds op zaterdagochtend:

29 januari 2022 (10.00 tot 13.00)       – Vertellen: wat is je ware verhaal?
19 februari 2022 (10.00 tot 12.30)      – Vormgeven: hoe maak je je verhaal zichtbaar?
12 maart 2022 (10.00 tot 12.30)         – Delen: waar laat je je verhaal zien?

Mocht een workshop in verband met de dan geldende corona-maatregelen onverhoopt niet live kunnen plaatsvinden, dan wordt deze online aangeboden. Docent is Sabine Verstijnen van Bij wijze van schrijven.

Lesplaats is Tilburg.
Kosten voor deelname bedragen:

  • € 99,- voor de complete cursus (3 workshops)
  • € 49,- per losse workshop

Dit zijn de kosten per vereniging (deelname bij voorkeur met 2 personen per koor).
Leden van KBZON ontvangen 15% korting.

Aanmelden kan tot uiterlijk 15 januari 2022 via dit inschrijfformulier.