Westlandse KoorVereniging Musica – Dea de Koning

Denk je Westland dan denk je Westlands Mannenkoor. Hoewel… het Westland kent nog een zeker zo groot en succesvol koor: WKVMusica, of voluit Westlandse KoorVereniging Musica. Een gemengd koor uit het Westlandse Monster, bekend in alle grote concertzalen van Nederland.

Westlandse Koorvereniging Musica in Monster heeft maar liefst 140 leden. Bij zo’n groot koor verwacht je een groot bestuur, maar nee, het bestuur bestaat uit slechts drie personen: een voorzitter, een secretaris en een penningmeester en dat is het. Het lijkt een bijna onmogelijke opgave om met drie personen zo’n grote club te leiden. “En toch is dat zo”, lacht voorzitter Dea de Koning (65). “Maar we worden wel ondersteund door een heleboel commissies, elf om precies te zijn, en die draaien echt heel goed.”

Over betrokkenheid gesproken

Ze had er helemaal geen ambitie voor, maar in 2007 liet De Koning zich toch overhalen om zich te kandideren voor het voorzitterschap en ze werd dan ook meteen gekozen. Voor die tijd was er een periode met het ene na het andere bestuur. Het liep niet lekker en de vereniging dreigde stuurloos te raken. Een aantal oud-bestuursleden, die waren verhuisd naar verre plaatsen elders in het land, was dat niet ontgaan. Ze besloten orde op zaken te stellen en kwamen wekelijks naar Monster om weer een goed bestuur op poten te zetten. Over betrokkenheid gesproken!

“Toen kwamen ze bij mij om mijn belangstelling voor het voorzitterschap te peilen. “Mijn eerste reactie was ‘nee joh, dat is niets voor mij’. Maar ik heb het toch gedaan.” Tot haar verrassing is het daarna weer heel goed gaan lopen met het koor. Daarover nadenkend vindt ze dat nou ook weer niet zó gek: “Het koor is heel meelevend, er heerst een heel goede sfeer over en weer.”

Alles komt bij jou terecht

De Koning doet het voorzitterswerk met plezier, ook al brengt dat het nodige werk met zich mee. “Alles komt bij jou terecht.” Lachend: “Zelfs bij een optreden komen ze mij vragen waar de wc is.” Daar staat tegenover dat ze voor haar inzet veel waardering ervaart. Die drukte in het voorzitterswerk, zwakt ze meteen weer af met: “We doen alles met zijn drieën. Overleg gaat voornamelijk via de app. We komen vooral veel bij elkaar als er een concert aan staat te komen.” Volgend jaar gaat ze met pensioen en dan zou ze best willen stoppen. Eigenlijk wilde ze na dit jaar al aftreden, “maar daar is het vanwege Corona geen goede tijd voor.” Rond de bestuursbezetting dreigt een moeilijke periode, want ook de penningmeester (74) zou graag een opvolger willen zien. De Koning: “Eerst moeten we na Corona maar weer eens goed draaien.” 

Als er een nieuwe voorzitter en penningmeester komen, willen ze op de achtergrond beschikbaar blijven, zodat de overgang gladjes kan verlopen. Concerten worden met elkaar georganiseerd: “Voor dit jaar heeft onze secretaris alle zalen en medewerkenden al in optie genomen. In januari plannen we ons kerstconcert al: Je moet er wel op tijd bij zijn om solisten en alle benodigdheden te reserveren.”

Ieder jaar een reisje

Op 3 april vierde het koor haar 30-jarig bestaan. De planning was om dat te vieren met een dagje uit, af te sluiten met een concert. Door Corona ging dat niet door. “In plaats daarvan stuurden we alle leden een leuke kaart met een Merci chocolaatje erbij.” Dat werd gewaardeerd: de dagen daarop lagen er op haar deurmat bergen kaarten van zo’n beetje alle leden, als felicitatie en dat ze het zo leuk hadden gevonden. Musica organiseert ieder jaar een dagje uit plus concert: het ene jaar in Nederland, het andere jaar een heel weekend ergens in het buitenland en daar geeft het dan ook concerten. Vorig jaar zou het koor bijvoorbeeld naar Bremen gaan, met op de heenreis een concert in Damme en zaterdagavond èn zondagmorgen een mis in Bremen. Die reis is door Corona uitgesteld maar gaat, als alles goed gaat, plaatsvinden in 2022.

Toeren met Tom Parker

Musica heeft de mazzel dat dirigent Gerard Breas goede contacten heeft in de muziekwereld. Zo werd hij benaderd door Henk van der Meyden (Stardust Productions, nu geleid door dochter Elisa): of het koor (in die tijd nog met de naam Concordia) mee wilde doen met een concertreeks van Tom Parker en zijn New London Chorale: een toernee langs Nederlandse concertzalen met solisten als Vicky Brown, Madeline Bell, en Gordon Neville. Later met Lance Ellington, Amy Vanmeenen en Janet Mooney. Nou, dat wilden de leden wel. Het koor mocht maximaal 100 man groot zijn. De leden konden daarom per concertzaal inschrijven of ze mee wilden doen: de ene dag in Groningen, de andere in Zwolle, Arnhem, enz. “Het was geweldig, een soort van André Rieu-achtig optreden, maar het was ook intensief”, weet De Koning nog goed. “‘s Middags op tijd weg met de bus, om ongeveer vier uur bij de hal voor het inzingen, eten, optreden, laat naar huis, en de volgende morgen gewoon weer naar je werk. Eventueel nam je een uurtje vrij. Iedereen deed dat.”

Op pad voor KWF

In 2002 trok Van der Meyden de stekker uit de Parker-concerten, omdat Parker steeds hogere eisen stelde. Er kwam een kerstprogramma voor in de plaats, The New York Spirit Christmasproms, waarmee Musica met diverse solisten, zoals Rhetta Hughes en Marilyn David door het land toerde. Een aantal jaren bracht Musica ook een concertreeks in samenwerking met het KWF. De opbrengst ging naar de Daniël de Hoedt kliniek. De Koning: “En bij het 50-jarig bestaan van KWF trokken we door het land met allerlei artiesten, zoals Ernst Daniël Smid, Jan Vayne, Willeke Alberti en Margriet Eshuis.”

Verjonging noodzakelijk

In de tijd van de Tom Parker-concerten was de gemiddelde leeftijd van de koorleden een stuk lager dan nu. Nu zouden veel leden er vanwege hun voortschrijdende leeftijd en afnemende vitaliteit niet meer aan deel kunnen nemen. Het koor zou daarom wel enige verjonging kunnen gebruiken, maar het aantrekken van jonge leden blijkt lastig. “Jonge mensen willen wel in een koor zingen, maar ze hebben allerlei andere verplichtingen, zoals ouderavond en sport”, weet De Koning. “Er zitten wel jongeren op het koor, maar dat mag best meer zijn.”

Het koor rekent vooral op mond-tot-mond reclame door de kerstconcerten. “We vragen daarvoor muzikanten, solisten en gastkoren die ook jongeren aanspreken, zoals Remko Harms (van Los Angeles The Voices), Jan Vayne, Het Roder Jongenskoor, Wendy Krikken, Jasper Leever, enzovoort.”

Jaarlijks een kerstconcert

Jarenlang werkte Musica mee aan kerstconcerten in de Oude kerk in Delft, georganiseerd door “De krant op Zondag”. Toen die concerten in 2016 stopten, besloot het bestuur deze traditie voort te zetten, maar nu in de kerk van Poeldijk. Elk jaar zit het kerstconcert met 800 bezoekers helemaal vol. “Dat moet ook wel, want die kerk is heel hoog met een enorme galm; zit de kerk helemaal vol, dan is het geluid goed.”

 Werken aan naamsbekendheid

Musica had in het verleden weinig naamsbekendheid. “Bij de Parker-concerten dachten de mensen dat we een Engels koor waren,” zegt voorzitter De Koning. Voor meer naamsbekendheid in het Westland geeft Musica daarom nu elk jaar een gratis kerstconcert, in Monster. “We houden dit nog steeds gratis, om ook de mensen met een kleine beurs de kans te geven een mooi concert bij te wonen.”

Run op kaartjes

Het kerstconcert in Monster geeft Musica al 22 jaar en er is enorm veel animo voor: “Op een gegeven moment moesten we mensen wegsturen. Heel vervelend. Sindsdien werken we met kaartjes.” “Toen we de eerste keer begonnen met het uitgeven van kaartjes, stonden er hele rijen te wachten voor de uitgifte-locatie. Daarom geven we nu twéé concerten op één avond.” Het geven van een gratis concert was in het verleden door de Parker-concerten geen enkel probleem. Inmiddels is die reserve geslonken en houdt Musica een collecte om toch een beetje uit de kosten te komen. “En gelukkig willen solisten, als ze weten dat het om een gratis concert gaat, veelal wel tegen verlaagd tarief optreden.”

Repeteren via YouTube

Musica repeteert in deze Coronatijd wekelijks via een eigen YouTube-kanaal. “We hebben geluk met onze vaste begeleider Aarnoud de Groen, die heel handig met techniek is.” “Breas doet of hij voor het koor staat. Hij kan ons niet zien, maar wij hem wel.” Zie ‘Repetitie in Coronatijd’ op de site. Wekelijks loggen ongeveer 100 leden in.

“De mogelijkheid om te chatten, maakt het heel leuk. Met een uurtje repeteren doe je in ieder geval iets en via berichtjes heb je toch contact met elkaar.” Voor Pasen 2020 stond The Crucifixion van John Stainer gepland, maar helaas, Corona. “Nu maar hopen dat het volgend jaar wel doorgaat.” Voor zo’n speciaal concert wordt vooraf geadverteerd voor projectleden en er wordt op zaterdagen gerepeteerd, dus buiten de gebruikelijke repetities op de donderdag.

Dirigent moet bij je koor passen

Voor het succes van een koor is de dirigent heel belangrijk. “Een koor staat of valt met de kwaliteiten van een dirigent en hij moet bij het koor passen”, vindt De Koning. Wat dat betreft heeft Musica het zeker getroffen met de huidige dirigent. Niet alleen vanwege zijn contacten in de muziekwereld, maar ook vanwege zijn strakke leiding. “In een groot koor als Musica is een afwijkende stem niet zo’n probleem, maar toch test Breas eens in de twee tot drie jaar ieders stem. Daarmee kan hij meteen vaststellen of die stem naar een andere groep moet worden geplaatst, of dat een nieuweling helaas toch moet worden afgewezen.” 

Concerten moeten op je pad komen

Musica heeft een breed repertoire, met altijd gastzangers of gastkoren, waardoor het ‘thuis’ veel publiek trekt. De massaliteit van het koor, met op de voorgrond een solist of gastzangers, maakt een optreden tot een indrukwekkend evenement. Zodra optredens weer mogelijk zijn, komen er weer extra concerten in beeld verwacht de voorzitter. “Aanbiedingen voor concerten moeten op je pad komen, dus dat gaan we dan zeker weer doen. Door stijf op je plek te blijven, komt er niets naar je toe. Zit je eenmaal in bepaalde kringen dan weten ze je veel makkelijker te vinden.”

Wat dat betreft kan ‘weer kunnen zingen en optreden’ haar niet snel genoeg beginnen.